Wanneer moet ik op Instagram posten?

Op het moment dat je een bericht op Instagram post, wordt de post aan slechts 10% van jouw volgers getoond. Heeft die 10% veel interactie met jouw Instagram bericht? Dan geeft Instagram groen licht en wordt het bericht naar een groter deel van jouw volgers gepushed. Nu hangt de mate van interactie voor het grootste deel af van de kwaliteit van jouw content. Maar een hele belangrijke factor die vaak wordt vergeten, is de tijd dat je wat online zet. Alleen wat is de juiste tijd om te posten op Instagram?  Kom je hierachter? Dan maximaliseer je het bereik van jouw content in slechts 2 stappen.

Welke doelgroep zit op Instagram

Wij vergelijken het juiste moment om te posten altijd met flyeren op de markt. Om zo veel mogelijk flyers kwijt te raken wil je er staan als er de meeste mensen zijn. Als er om 16:00 uur een piek aan bezoekers is, dan weet je dat je om 15.00 uur op de markt moet staan. Op social media werkt het in grote lijnen precies hetzelfde. Maar om te ontdekken wanneer jouw doelgroep online is, is het belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de mensen die je wilt bereiken met jouw content. Door jouw doelgroep te leren kennen krijg je al snel een indruk van de momenten dat zij het meest actief zijn op Instagram.

Instagram Analytics gebruiken

Een handig hulpmiddel om te ontdekken wanneer jouw volgers online zijn, zijn de statistieken van jouw account. Instagram biedt namelijk voor zakelijke accounts Instagram Analytics: Instagram aan. Gebruik deze inzichten om te ontdekken wanneer jouw volgers het meest actief zijn op het platform. Hiermee kun je ook zien op welke dagen en tijden je berichten het meest bekeken worden. In de statistieken vind je ook waardevolle informatie over demografische aspecten, de leeftijd en het geslacht van jouw volgers. 

Blijven testen 

Maar we moeten wel eerlijk zeggen; het Instagram-algoritme is complex. Met simpel posten op een goed moment kom je er niet. Het succes van een past kan variëren afhankelijk van factoren zoals de betrokkenheid bij je vorige berichten, de relevantie van je inhoud en meer. Daarom is het belangrijk om te experimenteren met verschillende tijdstippen om te zien welke het beste werkt voor jouw specifieke doelgroep. Plan je berichten op verschillende dagen en tijden en analyseer de prestaties van elk bericht. Welke tijdstippen hebben de meeste likes, reacties, saves en shares? Door je resultaten te monitoren, kun je patronen herkennen en je strategie verder verfijnen.

Kom je er niet helemaal uit? Of wil je weten welke content zorgt voor de meeste interactie op Instagram? Let us know! Onze social media nerds reageren snel op jouw noodkreet! 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *